Διακόσμηση εσωτερικών χώρων: Όλα όσα χρήσιμα ένας επαγγελματίας μπορεί να μας διδάξει

Η διακόσμηση ενός χώρου, πόσο μάλλον της κατοικίας μας όπου περνάμε μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας, πρέπει να αντικατοπτρίζει την προσωπικότητα, γούστο, αισθητική μας και να δημιουργεί μια ατμόσφαιρα άκρως οικεία σε εμάς.

Και αν αυτή η περιγραφή ακούγεται ιδανική αλλά παράλληλα φαντάζει δύσκολη στην επίτευξή της αφού προϋποθέτει γνώσεις, κόστος, έρευνα και ψάξιμο για τα οποία δεν έχεις τον απαιτούμενο χρόνο, υπάρχει λύση. Η συμβολή ενός επαγγελματία διακοσμητή εσωτερικού χώρου, που θα σε κρατήσει από το «χέρι» σε όλη τη διαδρομή, μέχρι το επιθυμητό για εσένα αποτέλεσμα.

Η Interior Designer και συνιδρύτρια (co-founder) του In Detail Studio, Ντέλη Ιωάννου, απαντάει σε σχετικά ερωτήματα που ίσως αποτελούν και δικές σου απορίες, εξηγώντας ανάμεσα σε άλλα, πώς να επιλέξεις τον κατάλληλο για εσένα επαγγελματία, με ποιο τρόπο αυτός θα σε βοηθήσει, ενώ κάνει αναφορά και στις τάσεις που επικρατούν σήμερα στο σχεδιασμό εσωτερικών χώρων.

Της Νίκολα Καρατζιά

Φωτογραφικό υλικό: In Detail Studio

Είναι ευκολότερο να αναδιαμορφώσεις έναν υφιστάμενο χώρο αλλάζοντας τη διακόσμηση ή να αναλάβεις ένα νεόδμητο, στον οποίο δεν έχει παρέμβει «αισθητικά» κανένας προηγουμένως;

Η δυσκολία με έναν υφιστάμενο χώρο, έγκειται στα προβλήματα που μπορεί να συναντήσεις σε προϋπάρχουσες παροχές και υπηρεσίες. Για παράδειγμα, εάν μιλάμε για οικία, ίσως ο κλιματισμός/θέρμανση να μη συνάδουν αισθητικά ή τεχνολογικά με τη σύγχρονη εποχή, με συνέπεια να πρέπει να αντικατασταθούν – εάν και εφόσον ο πελάτης συμφωνεί. Αυτό όμως, έχει το μειονέκτημα ότι θα προσθέσει επιπλέον κόστος στον προϋπολογισμό της ανακαίνισης. Κατ’ επέκταση, κάτι τέτοιο επηρεάζει τόσο το σχεδιασμό, όσο και τη διακόσμηση, αφού θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν οι οποιεσδήποτε λύσεις και να εναρμονιστούν με το επιθυμητό αισθητικό και λειτουργικό αποτέλεσμα.

Αντιθέτως, σε μια καινούργια οικοδομή, το design μπορεί να προηγηθεί οποιασδήποτε μελέτης – μηχανολογικής ή και ηλεκτρολογικής -, εντάσσοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όλες τις παροχές του σπιτιού στον εσωτερικό σχεδιασμό του.

Σε ποιο σημείο της ανέγερσης μιας κατοικίας, είναι συνετό να «παρέμβει» ο διακοσμητής παρέχοντας τις υπηρεσίες του;

Θεωρώ ότι ο διακοσμητής θα πρέπει να εντάσσεται στην «ομάδα» μελετητών από την αρχή, ώστε, σε συνεργασία πάντοτε με τον εκάστοτε αρχιτέκτονα, να αποδώσουν το ιδανικό για τον πελάτη, τελικό αποτέλεσμα.

Ο αρχικός σχεδιασμός του «κελύφους» μιας κατοικίας επηρεάζει άμεσα τους εσωτερικούς χώρους, τη λειτουργικότητα αλλά και τη διαρρύθμιση, παράγοντες που είναι αλληλένδετοι με τη μετέπειτα καθημερινότητα και τις ανάγκες του ιδιοκτήτη. Είναι σημαντικό όπως ο πελάτης, εκφράζει από την αρχή τις επιθυμίες και ανάγκες του, βοηθώντας τον αρχιτέκτονα αλλά και τον διακοσμητή να τις κατανοήσουν και στη συνέχεια να τις αποτυπώσουν στο σχεδιασμό. Εξάλλου, κάτι τέτοιο θα βοηθούσε στην αποφυγή τυχόν λαθών και παραλείψεων που θα μπορούσε να προκύψουν και τα οποία ενδεχομένως να απαιτούσαν μελλοντικά βελτιωτικές αλλαγές.

Σε τι ποσοστό πρέπει να επικρατήσει η γνώμη και γούστο του ιδιοκτήτη και σε τι ποσοστό του επαγγελματία διακοσμητή, ώστε να προκύψει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Πρέπει να υπερισχύει η άποψη κάποιων εκ των δύο;

Θεωρώ πως ένας επαγγελματίας οφείλει να ακούει την άποψη και να σέβεται το γούστο του πελάτη του, ο οποίος στη τελική είναι ταυτόχρονα ιδιοκτήτης και χρήστης του χώρου. Αυτό όμως, πρέπει να εφαρμόζεται και αντίστροφα. Από τη στιγμή που ο πελάτης αποφασίζει να προσλάβει έναν επαγγελματία για να τον βοηθήσει με τις γνώσεις του, οφείλει από τη μεριά του να είναι δεκτικός σε καινούργιες προτάσεις και ιδέες. Ο διακοσμητής διαθέτει την ικανότητα να προβλέψει πιθανά προβλήματα που ενδέχεται να παρουσιαστούν, ενώ παράλληλα, έχει μια πιο ολοκληρωμένη, συνολική εικόνα του project όσον αφορά στο σχεδιασμό, στα υλικά και στην παλέτα χρωμάτων που θα προκύψει μέσω του σχεδίου που ο ίδιος θα ετοιμάσει.

Υπάρχει η εντύπωση πως ένας interior designer ανεβάζει αρκετά το κόστος ενός project, επιλέγοντας συνήθως ακριβά κομμάτια για τη διακόσμηση. Ισχύει κάτι τέτοιο ή συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο;

Εν μέρει, αυτό είναι αληθές. Ο λόγος ωστόσο, εστιάζει ξεκάθαρα στην εμπειρία και γνώση του διακοσμητή γύρω από καινούργια υλικά και τεχνολογίες. Για παράδειγμα, ο πελάτης μπορεί να έχει στο μυαλό του συγκεκριμένες ιδέες για το σπίτι του, ενώ ο διακοσμητής να προτείνει λύσεις πιο εξειδικευμένες και τεχνολογικά πιο ανεπτυγμένες, οι οποίες να είναι συμβατότερες με το επιθυμητό αποτέλεσμα, αλλά και πιο ακριβές. Ακριβώς γι’ αυτό, θεωρώ πως ένας επαγγελματίας οφείλει να λαμβάνει υπόψιν του τον προϋπολογισμό του πελάτη και γενικότερα του project, ώστε να προτείνει λύσεις που εμπίπτουν στο επιθυμητό συνολικό κόστος.

Πώς μπορείς να επιλέξεις τον κατάλληλο για εσένα, διακοσμητή χώρου; Ποιους παράγοντες πρέπει να προσμετρήσεις πριν την τελική επιλογή του επαγγελματία με τον οποίο θα συνεργαστείς;

Όλα έχουν να κάνουν με την επικοινωνία. Πιστεύω ότι ένας πελάτης οφείλει να κάνει την έρευνά του πριν καταλήξει στην τελική του απόφαση και μάλιστα, καλό θα ήταν όπως διευθετήσει κάποιες πρώτες συναντήσεις με τους επικρατέστερους διακοσμητές χώρου των οποίων τη δουλειά ξεχώρισε. Μέσα από την κατ’ ιδίαν συζήτηση μαζί τους, μπορεί να εξετάσει κατά πόσον υπάρχει καλή επικοινωνία και συμφωνία απόψεων μεταξύ τους.

Επιπρόσθετα, σημαντικό ρόλο στην επιλογή ενός επαγγελματία που θα παρέχει τις υπηρεσίες του, έχει τις πλείστες φορές και ο προϋπολογισμός του πελάτη. Είναι λοιπόν θεμιτό, όπως σε αρχικό στάδιο σταλούν τα αρχιτεκτονικά σχέδια -εφόσον αυτά υπάρχουν-, για να δοθούν στη συνέχεια προσφορές από τους εν λόγω διακοσμητές, με την κοστολόγηση τους.

Είναι καλύτερα πριν από την πρώτη συνάντηση με κάποιον διακοσμητή -εν δυνάμει συνεργάτη- να κάνεις έρευνα ώστε να έχεις μια πρώτη άποψη σχετικά με το τί σου αρέσει και τί όχι ή ακόμη και να προσκομίσεις φωτογραφικό υλικό στο πρώτο σας ραντεβού;

Θεωρώ πως πριν από ένα ραντεβού με τον επαγγελματία διακοσμητή, είναι αναγκαίο να έχουμε κάνει έρευνα -για παράδειγμα μέσω διαδικτύου-, ανακαλύπτοντας τι μας αρέσει και τι όχι. Ακόμη και η προσκόμιση φωτογραφικού υλικού είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να επικοινωνήσουμε στον interior designer τις ανάγκες και τα θέλω μας.

Κατά αυτό τον τρόπο θα μπορέσει ο διακοσμητής να αντιληφθεί το στυλ του ανθρώπου που έχει απέναντί του, τις χρωματικές παλέτες που του αρέσουν, ακόμη και τα υλικά που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στον χώρο του και κατ΄επέκταση, να προβεί σε σχετικές προτάσεις έχοντας πάντοτε ως γνώμονα την ευχαρίστηση και ικανοποίηση του πελάτη του.

Υπάρχουν τάσεις της μόδας που ακολουθούνται κατά καιρούς στο interior design και αν ναι, ποιες επικρατούν αυτή τη στιγμή;

Φυσικά και υπάρχουν τάσεις της μόδας, αν και εμένα προσωπικά δεν μου αρέσει να χρησιμοποιώ αυτό τον όρο. Οποιοσδήποτε κλάδος έχει σχέση με το design, οφείλει να εξελίσσεται και να συμβαδίζει με την εποχή και την τεχνολογία. Θεωρώ ότι στο κομμάτι της διακόσμησης, αυτό που επηρεάζει τις «τάσεις της μόδας» είναι ο σύγχρονος τρόπος ζωής, καθώς και το πως μπορεί να διευκολυνθεί όλο και περισσότερο στη καθημερινότητά του, ο χρήστης ενός χώρου. Για παράδειγμα, θα έλεγα ότι η νέα τάση αφορά στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη και στην χρησιμοποίηση υλικών και τεχνολογιών που έχουν χαμηλό έως και καθόλου κόστος συντήρησης.

Εάν είχατε κληθεί να λάβετε μια απόφαση για την κατοικία ενός πελάτη σας ή να τον συμβουλεύσετε σχετικά, και έπρεπε να υπερτερήσει το κριτήριο της λειτουργικότητας ή της αισθητικής, πού θα κλίνατε;

Αυτό είναι το συνεχές δίλημμα που υπάρχει σε κάθε λύση την οποία προτείνουμε. Σε περίπτωση που ένας πελάτης δυσκολευτεί να πάρει μια απόφαση, πάντα του δίνουμε την επιλογή μεταξύ λειτουργικότητας και design. Οφείλουμε να εξηγήσουμε τα υπέρ και τα κατά για κάθε πιθανή λύση, αναλύοντας τον βαθμό στον οποίο επηρεάζει τη λειτουργικότητα και την αισθητική, καθεμιά από αυτές. Ο ιδιοκτήτης είναι εκείνος που θα κληθεί να λάβει την τελική απόφαση. Εμείς, ως επαγγελματίες, σε αυτό στο οποίο μπορούμε να βοηθήσουμε μέσω των προτάσεων μας, είναι όπως βάσει των αναγκών του πελάτη μας βρεθεί η καλύτερη πιθανή λύση για τον ίδιο. 

Πόσα σχέδια/προτάσεις μπορεί ή θεωρείτε λογικό να ζητήσει από τον διακοσμητή του κάποιος, προτού λάβει τελικές αποφάσεις;

Ο κάθε πελάτης είναι διαφορετικός. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός σχεδίων ή προτάσεων που θα μπορούσα να πω ότι είναι λογικός, πριν τη λήψη τελικών αποφάσεων. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και έχει διαφορετικές ανάγκες, και αυτό, οφείλουμε να το σεβαστούμε. Εάν βλέπουμε ότι δυσκολεύεται να πάρει οποιαδήποτε απόφαση, θα προσπαθήσουμε να τον καθοδηγήσουμε, να του εξηγήσουμε ό,τι χρειάζεται ώστε να του λυθούν τυχόν απορίες, βοηθώντας τον να καταλήξει στην καλύτερη δυνατή λύση.

Σε ένα αρχιτεκτονικά κλασικό σπίτι, θα μπορούσε να ταιριάξει μοντέρνα διακόσμηση ή κάτι τέτοιο θα του αφαιρούσε από την «ταυτότητά» του;

Για εμένα προσωπικά, αυτός, ίσως να είναι από τους αγαπημένους μου συνδυασμούς. Το «πάντρεμα» διαφορετικών εποχών και στυλ είναι εκείνο που κάνει και τόσο ενδιαφέρον το αποτέλεσμα. Θεωρώ, πως για έναν αρχιτέκτονα ή ένα διακοσμητή, κάτι τέτοιο είναι μια ευχάριστη πρόκληση που αρκετά σπάνια συναντούμε μπορώ να πω, αφού τα τελευταία χρόνια – και στις ανακαινίσεις ειδικά -, υπάρχει η προτίμηση σε πιο μινιμαλιστικές γραμμές και γενικότερα πιο σύγχρονο design.

Αισθάνεστε ότι η ταχεία εξέλιξη στην τεχνολογία και συγκεκριμένα της τεχνητής νοημοσύνης, θα μπορούσε εν καιρώ να υποκαταστήσει μέσω εξειδικευμένων προγραμμάτων, τις υπηρεσίες που παρέχει ο κλάδος σας ή αντιθέτως θα μπορούσε συνδυαστικά να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στα χέρια σας;

Η τεχνολογία όντως εξελίσσεται συνεχώς και εμείς, πάντοτε προσπαθούμε να συμβαδίζουμε και να την εφαρμόζουμε στο σχεδιασμό μας, αλλά και σε προτεινόμενες υπηρεσίες/παροχές η εφαρμογή των οποίων θα βελτίωνε την καθημερινότητα των ιδιοκτητών ενός χώρου. 

Αναφορικά με την τεχνητή νοημοσύνη, πιστεύω πως είναι ακόμη νωρίς για να υποκαταστήσει πλήρως το ρόλο του διακοσμητή, αφού πρακτικά θα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί. Θεωρώ πως για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος υπάρχει ακόμη η ανάγκη της επικοινωνίας μεταξύ του πελάτη με το διακοσμητή, σε πιο ανθρώπινο επίπεδο και σε πνεύμα κατανόησης των αναγκών και επιθυμιών του πρώτου.

Επιπλέον, προκύπτει και το σημαντικό θέμα των επί τόπου επιβλέψεων στην εξέλιξη της οικοδομής, όπου συχνά χρειάζεται η λήψη άμεσων και καίριων αποφάσεων σε πιθανά προβλήματα που τυχόν προκύψουν κατά την υλοποίηση. Εν κατακλείδι, θα έλεγα ότι στο παρόν στάδιο, η τεχνητή νοημοσύνη θα αποτελέσει απλώς, ένα σημαντικό εργαλείο για μια εταιρεία ή γραφείο.