Γνώριζες πως ο τρόπος με τον οποίο περνάς τον χρόνο σου μέσα στο υπνοδωμάτιό σου καθορίζει την ιδεατή επίπλωση και διακόσμησή του; Ήξερες ότι η ύπαρξη τηλεόρασης σε αυτό, δεν αποτελεί συμπληρωματικό στοιχείο αλλά αντιθέτως, είναι βασικός άξονας γύρω από τον οποίο θα έπρεπε να περιστρέφεται η όλη διαρρύθμιση; Ξέρεις ποιο είναι το συχνότερο λάθος στο οποίο «ενδίδουμε» εν αγνοία μας, όταν φτιάχνουμε το δωμάτιο όπου κοιμόμαστε και ξυπνάμε;
Η Διακοσμήτρια Εσωτερικών Χώρων και ιδιοκτήτρια της εταιρείας «Annita Papamichael Interior Design Studio», Αννίτα Παπαμιχαήλ, δίνει απαντήσεις στα πιο πάνω ερωτήματα και αναφέρεται σε υλικά η χρήση των οποίων κάνει την κρεβατοκάμαρά μας να μοιάζει ψυχρή, αφιλόξενη αλλά και με κακή ηχητική. Παρέχει εύκολες λύσεις για μετατροπή ενός παιδικού δωματίου σε εφηβικό, εξηγεί πώς με οικονομικούς τρόπους μπορούμε να μετατρέψουμε ένα απλό υπνοδωμάτιο σε πολυτελές, ώστε να προσομοιάζει με πεντάστερου ξενοδοχείου. Μοιράζεται «κόλπα» αποθήκευσης όταν ο προσωπικός μας χώρος είναι μικρός, καθώς και τρικ που δημιουργούν την αίσθηση ενός μεγαλύτερου, πιο ευρύχωρου δωματίου.
Εάν λοιπόν θες την κρεβατοκάμαρα των ονείρων σου να μην τη συναντάς μόνο με τη σκέψη, αλλά να είναι μέρος του σπιτιού και καθημερινότητάς σου… καλή ανάγνωση.
Συνέντευξη: Νίκολα Καρατζιά
Φωτογραφικό υλικό: Annita Papamichael Interior Design Studio
Θα λέγατε ότι υπάρχουν κατηγορίες δωματίων βάσει των χαρακτηριστικών τους και αν ναι, ποιες είναι αυτές;
Θα έλεγα ότι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που κατηγοριοποιούν ένα υπνοδωμάτιο, είναι η ύπαρξη τηλεόρασης, καθώς και το πόσο σημαντική είναι αυτή για τα άτομα που χρησιμοποιούν το δωμάτιο. Αυτό, καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τη θέση και προσανατολισμό του κρεβατιού σε σχέση με την τηλεόραση.
Παράλληλα, υπάρχει η κατηγορία υπνοδωματίων πολλαπλής χρήσης, που περιλαμβάνουν σαλονάκι, καναπέ, ακόμα και γραφείο, και τα οποία είναι ιδανικά για όλους όσοι περνούν πολύ χρόνο εκεί μέσα.
Στην αντίπερα «όχθη», συναντάμε τo υπνοδωμάτιο του οποίου η χρήση αφορά αποκλειστικά στον ύπνο και την ξεκούραση, στο οποίο υπάρχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα έπιπλα.
Αντιλαμβάνομαι λοιπόν, ότι η διαρρύθμιση που θα ακολουθηθεί, έχει πρωτίστως να κάνει με τον τρόπο ζωής των ιδιοκτητών.
Ακριβώς. Ο καθένας πρέπει να ξακαθαρίσει πώς θέλει να χρησιμοποιεί τον χώρο του. Αν θα είναι μόνο για ύπνο και προσωπικές στιγμές, εάν θα είναι ένα δωμάτιο όπου θα μπορεί να περάσει χρόνο ολόκληρη η οικογένεια, αν θα βλέπουν τηλεόραση εκεί ή αν θα χρησιμοποιείται και ως χώρος εργασίας. Ο σχεδιασμός του υπνοδωματίου μας, ακολουθεί κατά βάση το προσωπικό μας lifestyle.
Οι χρωματισμοί και διακόσμηση που θα επιλεγούν, είναι σημαντικό να συνάδουν με τη γενικότερη αρχιτεκτονική και στυλ ενός υπνοδωματίου, αλλά και το ύφος του σπιτιού ή αρκεί να ταιριάζουν στο γούστο και αισθητική των ατόμων στα οποία ανήκει;
Θεωρώ πώς η φιλοσοφία των περισσότερων επαγγελματιών – όπως και εμένα -, θέλει τον κάθε χώρο του σπιτιού να ακολουθεί μια κοινή γραμμή και παρόμοιο στυλ στην επιλογή υλικών, ώστε να προκύπτει ένα συνολικά αρμονικό αποτέλεσμα. Εξάλλου, το ύφος του σαλονιού (μοντέρνο, λιτό, κλασικό ή πολυτελές) που αντιπροσωπεύει έναν πελάτη, πολύ πιθανό να τον αντιπροσωπεύει και στο υπνοδωμάτιο του. Ο βασικός κανόνας που ακολουθείται συνήθως, εστιάζει κυρίως στο συνταίριασμα υλικών και χρωματισμών που θα χρησιμοποιηθούν στα διάφορα μέρη του σπιτιού.
Η διαρρύθμιση του χώρου, σε ποιους πυλώνες πρέπει να στηρίζεται ώστε να έχει το ιδανικό αποτέλεσμα και ποια συναισθήματα πρέπει να σου ξυπνάει όταν βρίσκεσαι μέσα σε αυτόν;
Ο ανατολικός προσανατολισμός είναι ιδανικότερος για τα υπνοδωμάτια που χρειάζονται πρωινό φωτισμό. Το θετικό του, είναι ότι ο ηλιασμός δεν διαρκεί πολλή ώρα, με αποτέλεσμα τα δωμάτια να μην υπερθερμαίνονται.
Από αισθητικής άποψης, το κρεβάτι – ιδανικά – πρέπει να τοποθετείται σε έναν άδειο τοίχο χωρίς παράθυρα, ώστε να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Στόχος είναι όπως το κυρίως υπνοδωμάτιο θυμίζει ένα ωραίο δωμάτιο ξενοδοχείου, παραπέμποντας κατά αυτό τον τρόπο σε διακοπές και χαλάρωση.
Τέλος, τα μεγάλα ανοίγματα/παράθυρα μέχρι κάτω, είναι πολύ όμορφα, νοουμένου ότι δεν σου στερούν την ιδιωτικότητά σου.
Θα λέγατε πως κάποια διακοσμητικά στοιχεία, τα χρώματα ή υλικά ή ακόμα και η γενικότερη διαρρύθμιση, είναι ικανά να δημιουργήσουν ένα ιδανικό περιβάλλον που να βοηθάει στην ξεκούραση και ύπνο, αλλά ακόμη και στην ερωτική διάθεση;
Όπως προανέφερα, το κρεβάτι πρέπει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στον χώρο όποτε αποφεύγω να υπάρχουν παράθυρα και κουρτίνες πλάι του.
Για μένα, κεραμικά και μάρμαρα είναι απαγορευτικά υλικά για δάπεδο σε υπνοδωμάτιο, γιατί είναι «κρύα» στην όψη, ενώ παράλληλα, περπατώντας τα με γυμνά πόδια δημιουργούν κακή ηχητική. Αντιθέτως, το παρκέ (ξύλο ή laminate) σε οποιοδήποτε χρωματικό τόνο αρέσει στον πελάτη και ο οποίος να συνάδει με την φιλοσοφία του υπόλοιπου σπιτιού, είναι ιδανική επιλογή πατώματος. Τα συγκεκριμένα υλικά προσφέρουν την απαραίτητη ζεστασιά και ηρεμία που ο καθένας αναζητά στον προσωπικό του χώρο. Η προσθήκη υφασμάτων – όπως κάποιο χαλί και κουρτίνες – είναι σημαντική για την ενδυνάμωση της ζεστασιάς και της ορθής ηχητικής του χώρου.
Υπάρχουν τρόποι ώστε ένα μικρό σε μέγεθος υπνοδωμάτιο να δημιουργεί την αίσθηση του μεγαλύτερου;
Σίγουρα σε ένα μικρό υπνοδωμάτιο πρέπει να μπουν και τα ανάλογα μεγέθη κρεβατιού και κομοδίνων. Τα κομοδίνα μπορεί να είναι μικρά τραπεζάκια με πόδια και σίγουρα όχι βαριοί ή μεγάλοι όγκοι. Αντί αμπαζούρ, θα ήταν καλύτερο να τοποθετηθούν φωτιστικά επάνω στον τοίχο, πλάι στο κρεβάτι. Από εκεί και πέρα, τα μεγάλα ανοίγματα και ο καλός φωτισμός, σίγουρα δίνουν την αίσθηση ενός μεγαλύτερου χώρου. Αν και το λευκό βοηθάει οπτικά ένα δωμάτιο να φαίνεται πιο ευρύχωρο, τονίζοντας έναν τοίχο με κάποιο διαφορετικό χρώμα ή υλικό, δημιουργείται “βάθος” και ενδιαφέρον.
Ταυτοχρόνως, ένας μεγάλος, ολόσωμος καθρέφτης τοποθετημένος σε κάποιο κεντρικό σημείο, σίγουρα θα μεγαλώσει οπτικά τον χώρο και παράλληλα, θα τον ομορφύνει.
Υπάρχουν τρικ για να κερδίσουμε ή δημιουργήσουμε περισσότερο αποθηκευτικό χώρο;
Ένας από τους σημαντικότερους τρόπους να δημιουργήσουμε αποθηκευτικούς χώρους, είναι ο σωστός εσωτερικός σχεδιασμός ντουλαπιών. Επίσης, υπάρχουν κρεβάτια είτε με συρτάρια στο πλάι, είτε σε μορφή μηχανισμού όπου ανεβαίνει το στρώμα και από κάτω έχουν αποθηκευτικό χώρο. Συμπληρωματικά, μπορούν να επιλεγούν κομοδίνα με συρτάρια, ραφιέρες ή «ελεύθερα» ράφια τοποθετημένα σε όλο το ύψος του δωματίου.
Πόσο σημαντική είναι η επένδυση με υλικά όπως η ταπετσαρία (wallpaper) ή οι ξύλινες δοκίδες, για να αποκτήσει «χαρακτήρα» ένα δωμάτιο;
Η επένδυση κάποιων τοίχων και κυρίως αυτού πίσω από το κρεβάτι, δίνουν «χαρακτήρα» στο υπνοδωμάτιο και παραπέμπουν σε ξενοδοχείο που είναι και ο απώτερος σκοπός όπως έχω αναφέρει και πιο πριν. Η ύπαρξη διαφόρων υλικών και υφών, ειδικά υφασμάτων, αναβαθμίζουν την αισθητική του χώρου.
Εδώ θα σταθώ. Συχνά, λέμε «θέλω το δωμάτιο μου να μοιάζει με ενός πεντάστερου ξενοδοχείου». Κάτι τέτοιο είναι εφικτό, ακόμη και χωρίς να χρειαστεί να δώσουμε μια περιουσία;
Ένα τυπικό πολυτελές δωμάτιο ξενοδοχείου, συνήθως περιέχει πέραν από ένα μεγάλο κρεβάτι με μεγάλο κεφαλάρι, επένδυση τοίχου πίσω από αυτό, καναπέ ή πολυθρόνες, dressing table με μεγάλο καθρέφτη, φωτιστικά πλάι από το κρεβάτι. Επιπλέον, διαθέτει συνήθως κάποιο φωτιστικό δαπέδου, «πλούσιες» σε όγκο κουρτίνες και ορισμένα έργα τέχνης ή φωτογραφίες. Ο χώρος είναι γεμάτος και δεν αποτελείται από τέσσερις γυμνούς άσπρους τοίχους. Για να εφαρμοστούν όλα αυτά τα στοιχεία, ιδανικά, χρειάζεται ένα ευρύχωρο δωμάτιο.
Όσον αφορά στην επίπλωση, φωτισμό και διακοσμητικά, να αναφέρουμε ότι υπάρχουν πλέον πολλά καταστήματα και εταιρείες που διαθέτουν προς πώληση καλαίσθητα κομμάτια σε πιο οικονομικές τιμές.
Ένα παιδικό υπνοδωμάτιο, ποια χαρακτηριστικά πρέπει οπωσδήποτε να έχει και τι πρέπει να αποφευχθεί σε αυτό ώστε να είναι οικείο για το παιδί;
Ένα παιδικό υπνοδωμάτιο, είναι ένας χώρος που μόνιμα μεταλλάσσεται, γιατί και οι ανάγκες ενός παιδιού αλλάζουν όσο μεγαλώνει. Οπότε, βάσει αυτής της λογικής, αποφεύγω να κάνω μόνιμες κατασκευές που ναι μεν είναι ωραίες, αλλά θα καταστούν περιοριστικές μελλοντικά. Όσο πιο μικρό είναι ένα παιδί, τόσο περισσότερο χώρο θέλει για παιχνίδι, ενώ μεγαλώνοντας, του δημιουργούνται διαφορετικές ανάγκες, όπως αυτή ενός γραφείου για διάβασμα και ενός μεγαλύτερου κρεβατιού.
Υποθέτω τότε, ότι εάν από την αρχή προνοηθεί η μετάβαση από το παιδικό στο εφηβικό δωμάτιο, υπάρχουν εύκολοι και οικονομικοί τρόποι ώστε να επιτευχθεί με επιτυχία μελλοντικά.
Αλλάζοντας το μονό παιδικό κρεβάτι με ενα μικρό διπλό, αυτομάτως θα ικανοποιήσει πολύ έναν έφηβο. Ακολούθως η προσθήκη ενός απλού χαλιού, η επένδυση ενός τοίχου με ένα minimal wallpaper συνήθως σε γκρι αποχρώσεις, τα ραφάκια με φυτά επάνω, θα δώσουν άλλη πνοή ανανέωσης στον χώρο. Εάν θέλουμε να πάμε και ένα βήμα παραπέρα, υπάρχουν στην αγορά λωρίδες LED που μπορούμε να προμηθευτούμε και οι οποίες θα δημιουργήσουν μια ενδιαφέρουσα ατμόσφαιρα. Μπαίνουν στην πρίζα, αλλάζουν χρώματα με τηλεχειριστήριο και εύκολα μπορούν να κολληθούν κάτω ή πίσω από το κρεβάτι, το γραφείο ή κομοδίνο.
Εσείς, ως interior designer, βρίσκετε συνήθως πιο θελκτική την ιδέα να αναλάβετε το «στήσιμο» ενός χώρου σε ένα εντελώς καινούργιο κτήριο ή πιο δελεαστική την ιδέα να αναδιαμορφώσετε έναν υφιστάμενο χώρο;
Προσωπικά μου αρέσει πολύ περισσότερο το κομμάτι ανακαίνισης, γιατί το θεωρώ μεγαλύτερη πρόκληση και κατ’ επέκταση, πιο δημιουργική διαδικασία.
Η δουλειά ενός interior designer δεν εστιάζει μόνο στην ενασχόληση με το «επιφανειακό» αισθητικό κομμάτι, αλλά επενδύει και στο σχεδιασμό και την οργάνωση (design & planning). Μάλιστα, συνήθως, από ένα εμπόδιο που μπορεί να συναντήσουμε σε μια υφιστάμενη κατοικία, ενδέχεται να προκύψει μια πολύ έξυπνη λύση που βγάζει ένα μοναδικό αισθητικό αποτέλεσμα στο τέλος.
Συνάμα, στην περίπτωση μιας ανακαίνισης υπάρχει πάντοτε ο παράγοντας της έκπληξης, αφού έχουμε ως μέτρο σύγκρισης την εικόνα του πριν και εκείνη του μετά.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να μοιραστείτε μαζί μας το μεγαλύτερο λάθος που θεωρείτε ότι κάνουμε συχνά όσον αφορά στο interior design του υπνοδωματίου μας;
To κομμάτι του φωτισμού είναι ένας πολύ σημαντικός πυλώνας σε ένα υπνοδωμάτιο. Ιδανικά, θα πρέπει να υπάρχουν διάφορες πηγές φωτός, ώστε να μπορεί το δωμάτιο να μεταλλάσσεται βάσει της ώρας. Πέραν του γενικού φωτισμού, θα ήταν υπέροχο να έχουμε κρυφό φωτισμό είτε σε κουρτινοδηγό, σποτ οροφής ή ράγας με κινητά σποτ, είτε και κάτω από κάποιο έπιπλο για πιο έμμεσο και χαλαρωτικό αποτέλεσμα. Η πιο συχνή εικόνα που αντικρύζω – ειδικά σε υφιστάμενα υπνοδωμάτια – είναι ένα κεντρικό σημείο στην οροφή, με ένα κρεμαστό φωτιστικό χαμηλά ή ακόμη και ανεμιστήρα με ενσωματωμένο φωτιστικό. Η παρουσία μόνο μίας κεντρικής πηγής στον χώρο μας, δημιουργεί περίεργες σκιές και εξάγει ένα πολύ φτωχικό αισθητικά αποτέλεσμα.